Datatrafikken i Altibox’ nasjonale fibernett lå torsdag på opp mot 30% over normalen for en torsdag på dagtid og 15-20% over normalen på kveldstid.
– Likevel er trafikken fortsatt langt under andre topper vi har sett til nå i år. Kundene har så langt ikke grunn til å være bekymret, sier teknologidirektør Atle Soma i Altibox.
Altibox leverer TV- og internett-tjenester til over 600 000 husholdninger i Norge. De mottar for tiden mange henvendelser fra kunder som lurer på om det kan bli problemer med kapasiteten på nettet som følge av at langt flere nå arbeider på hjemmekontor. Samtidig skal skoleelever få fjernundervisning.
I en slik situasjon som vi nå befinner oss, er samfunnet ekstra avhengig av elektroniske kommunikasjonstjenester. Dette er noe så vel operatører som Altibox som myndigheter er bevisst på.
Altibox rapporterer løpende til myndighetene og har tiltaksplaner klar hvis det skulle oppstå situasjoner som krever det. Så langt er det ingen indikasjoner på at situasjonen knyttet til koronaviruspandemien skal gi spesielle utfordringer for driftsstabiliteten.
– Foreløpig er nettet vårt i en normal driftssituasjon med trafikkmønster godt innenfor kapasiteten. Samtidig følger vi selvsagt ekstra nøye med for å sikre stabile tjenester for kundene, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.
Altibox forventer fortsatt å se en del trafikkvekst på dagtid. Trafikktoppene ligger så langt godt under det vi ser eksempelvis under store sportsarrangementer.
Ekstra mye trafikk og flere brukere kan imidlertid gi dårlig WiFi-opplevelse i hjem som ikke har tilfredsstillende dekning eller utdaterte sendere. Da er det heldigvis sånn at vareleveringer fortsatt går og eksempelvis kan produkter som Google WiFi hjelpe de aller fleste kunder med slike utfordringer.
Kontakter
Andreas Veggeland, Senior kommunikasjonsrådgiver, 982 96 708
Atle Soma, Teknologidirektør, 934 88 499