– Jeg trodde først jeg skulle bli sveiser, men arbeidsmaskiner, John Deere og klumper var ikke helt meg, humrer han.
Tekst, foto: Frida Bringslimark – Markedskoordinator i Signal
Nathaniel Johnsen fra Senja er en av Signal Bredbånds seks lærlinger. Sammen med resten av gjengen hos tidligere Senjanett, befinner han seg på kontoret på Silsand – snart klar for å gå i gang med den store finalen og få fagbrevet som telemontør.
Har vært innom flere utdanninger
Selv var han innom andre fagfelt, og som student på TIP på Bardufoss, hadde han først tenkt til å bli sveiser.
– Men der gikk det i John Deere, arbeidsmaskiner og klumper, og det var ikke helt meg, forteller humrer han.
– Samtidig var jeg så langt ut i utdanningen at jeg like gjerne fullførte skoleårene før jeg begynte på ny, legger han til.
Telecom klarte heldigvis å lokke som et spennende fagfelt, og sammen med egne interesser falt valget naturlig på telemontør.
– På fritiden liker jeg å bygge datamaskiner, å finne ut av det og løse problemer selv. Har vel på en måte blitt den faste «IT-ansatte» hjemme, sier og legger til;
– Jeg er jo interessert i faget, og syns det er interessant å vite hvordan internett fungerer, og spesielt hvordan man kan gjøre ting selv.
Kom til Signal for å avslutte læretiden
Nathaniel har tidligere praktisert sin læretid i et annet firma på Finnsnes. Der hadde han jobbet i to år, før han kom til Signal for å fullføre det siste halve året.
– Jeg ville rett og slett prøve noe nytt, og Signal virket som en veldig spennende og fremoverlent bedrift, forteller han.
Han var noen ganger leid inn av Senjanett, og ble deretter kjent med de ansatte der. Med takhøyde og humor på plass, økte lysten til å bli en del av dem.
– Kollegaene mine var positivt innstilt og hadde masse humor. Det var noe jeg satt veldig pris på, og som bidra til at jeg tok initiativ til å fullføre læretiden her, forteller han.
– I tillegg var oppgavene mer variert, og med kobber som et av feltene ville jeg gjerne tilnærme meg litt kunnskap om det også før kobbernettet blir historie, sier Nathaniel.
Positivitet og service stiller høyt
Som telemontør er du ofte hjemme hos kunden på oppdrag. Da er det viktig å ha mannskap som er serviceinnstilt og ikke minst, har et godt smil om munnen.
– Selv syns jeg det er veldig hyggelig å dra på kundebesøk! Kommer man inn med et smil og viser at man er der for å hjelpe og gi den beste servicen en kan, så opplever man som oftest stor takknemlighet tilbake, sier Nathaniel.
Senjanett har tidligere hatt lærlinger, som i dag er fast ansatt i Signal.
– Å ha lærling er en kjempefin måte å få nye folk inn, og ikke minst yngre, lærevillige mennesker. I tillegg har det vært god oppfølging fra opplæringskontoret, noe som har gjort at jobben som lærebedrift har blitt veldig positiv, forteller Tom Sverre Nikolaisen, Senior nettverkstekniker i Signal.

Vi ønsker Nathaniel masse lykke til med sin fagprøve, og gleder oss til å samarbeide videre i Senja!