Signal fyller 20 år og en av våre første ansatte, Nina Strømdal har vært med oss hele veien. «Det har vært kjempegøy å være med på utviklingen.»
Bilde/tekst: Edvard Møkleby
Signal Bredbånd ble opprettet 24. juli 2002 under navnet Salten Bredbånd. Den gang var det en liten bedrift på Fauske med kontorlokale i bygget til SKS. Det var her en av våre første ansatte, Nina Strømdal startet fibereventyret. Med 20 flotte år i selskapet jobber hun her fremdeles som fakturamedarbeider på vårt hovedkontor i Bodø.

Startet fra dag en
– Tidligere jobbet jeg for Salten Kraftsamband og ble innleid som kundekonsulent for datterselskapet Salten Bredbånd når det ble skapt i 2002, forteller Strømdal. Jeg startet som innleid i kortere og lengre perioder den første tiden og ble fast ansatt den 1. oktober 2006 og fikk da ansattnummer 1. Som selskapets eneste kundekonsulent jobbet jeg med alt som kundefront, innlegging i kundesystemene, faktureringer og en del statistikk. Alt måtte gjøres manuelt. Det var å dra hjem for å spise når dagen var over og så var det å komme på jobb igjen. Sånn holdt det på i en god stund og for å si det sånn så har jeg ikke gjort det igjen. Det var fryktelig hektisk, men veldig artig.
– I begynnelsen satt vi i 3 forskjellige etasjer i SKS bygget på Fauske. Etter hvert som selskapet vokste ble vi en sammensveiset gjeng som hjalp hverandre med alt. Det var veldig mye artig. En periode var vi mange med motorsykkel på jobb, inkludert direktøren. Det hendte et par ganger at vi samlet oss og kjørte på tur sammen.
Ikke uten problemer
– Jeg husker en gang vi skulle migrere fra et system til et annet. Det ble krise! Så mye gikk feil, og det ble svarte skjermer og null internett på uhyggelig mange. Vi kan si det sånn at vi fikk en del kritikk fra våre kunder. Det er forsåvidt forståelig. Avvikslistene var enorme, og det meste måtte rettes opp manuelt. Men tross alt gruet jeg meg aldri til å dra på jobb! Det var bare å brette opp armene og sette i gang. Det ble en utrolig hektisk periode med både «gråt» og latter, men opplevde at vi tok i for hverandre og landet på begge beina til slutt. Krisen styrket samholdet hos oss og vi stolte på at alle dro i samme retning samtidig. Det var en verdifull erfaring. I denne perioden opplevde vi at en kunde kom med roser til oss til trøst for all kritikken vi fikk.
Fra kunde nummer en
– Det jeg er mest stolt av er at vi gikk fra kunde nummer en til det vi er i dag. Det har jo bare gått rett opp på en måte, så jeg er stolt av å ha vært med og bidratt. På det første møtet med Hans Larsen spurte han meg hva det mest hårete fremtidsvisjonen jeg hadde var. Ja, da sa jeg, vi blir nok størst i Nord-Norge. Det ble vi jo også. Det har vært kjempegøy å være med på denne utviklingen. I dag jobber jeg med faktura og BackOffice. Jeg trives veldig godt og kommer til å være her så lenge det er bruk for meg, ler Strømdal.