Med over 600 borettslag og sameier i Nordland, Troms og Finnmark, har teamet til Signal mange de skal ta seg av når de selger sitt produkt.
- Vårt salgsteam består av oss tre, i tillegg til en mann fra Narvik og en nyansatt i Tromsø. Ikke minst har vi limet vårt, May-Liss Jøsevold, i Mo i Rana som jobber i backoffice.
Det forteller salgssjef i Bodø, Valter Jacobsen. Anders Kruhaug, salgsansvarlig i Mo i Rana og Anette Angell, salgsansvarlig i Finnmark er sammen med Valter samlet på Signals kontorlokaler i Bodø. Med til sammen nesten 30 års erfaring fra bransjen, er det de tre som har kontroll på borettslag i alle former fra Helgeland til Finnmark.
– Vi er alle ekstroverte følelsesmennesker som liker å ha en nær kontakt med kundene våre, og som virkelig brenner for dette gode produktet vi selger, fortsetter Jacobsen.
– I vår jobb møter og snakker du med nye folk så og si hver dag. Det er en spennende og allsidig jobb, legger Anders Kruhaug til.
Med et stort nedslagsfelt og mange eksisterende og potensielle kunder, gjelder det å like litt detektivarbeid og salgsarbeid.
– Det er måten jeg liker å jobbe på, fortelle Anette Angell. Finne frem til borettslag, hvem som er kontaktpersonen… Jeg lager meg ofte lister over alle som jeg ønsker å kontakte. I løpet av en uke snakker jeg med mange forskjellige mennesker. Det gjelder å være en god menneskekjenner. Mye av salget er avhengig av at jeg klarer å selge inn meg selv. Jeg ønsker å skape en trygghet og en god følelse hos de som velger Signal, og meg. Det er viktig at vi liker hverandre for vi kommer til å jobbe sammen, fortsetter hun.

Nære relasjoner og kundekontakt
For borettslagsselgerne i Signal er det viktig å skape og skape gode relasjoner. Det er kombinasjonen mellom et veldig godt produkt og en god relasjon som gjør at Signal skiller seg ut fra andre i samme bransje.
– Vi tror på produktet vi selger. Vi vet det er det beste, og at borettslag og sameier som velger oss blir fornøyd. Når vi i tillegg er både lokal og nær, og gir kundene «egen» selger de kan ha kontakt med, vet vi at vi har noe unikt, forteller Jacobsen.
Alle salg er gode opplevelser, sier Angell.
– De på kontoret får høre det, for jeg feirer alle salg. Det er ekstra spesielt de gangene jeg har stått i konkurranse med andre leverandører, også velger borettslaget Signal. Da vet jeg at dialogen mellom meg og kunden har vært bra. De stoler på og tror på det jeg sier, legger hun til.
Skiller seg ut i markedet
Markedet er i stadig endring, men prisene til Signal er konkurransedyktige.
– Dersom du lurer på om ditt borettslag kan få en bedre avtale hos Signal, så ta kontakt med oss for en uforpliktende fiberprat, sier Jacobsen.
De vet at mennesker ikke er glad i endringer, men erfarer også at å bytte over til Signal bare er positivt.
– Hos oss får de god opplæring og montører som ikke reiser før alt er på stell. Det skal være trygt å komme i gang med oss. Alt skal fungere før vi reiser. Når montørene drar, har borettslagene fortsatt sin lokale kontaktperson igjen. Vi hjelper dersom det skulle være nødvendig, forteller Kruhaug. Fordi vi jobber spesifikt med borettslag som har lengre kontraksperioder, er det ekstra viktig for oss å få et godt forhold til kundene våre, fortsetter han.
Ekstra service gir lojale kunder
Det gode forholdet kommer frem når de tre forteller om hvor langt de har vært villige til å strekke seg for kundene. På hver av kontorlokasjonene har selgerne tilgang til utstyr som gjør at de kan hjelpe til dersom det er nødvendig for borettslagene.
– Jeg fikk en telefon om en beboer som ikke fikk liv i TV-dekoderen fordi det var feil med fjernkontrollen. Dette var under VM. Da dro jeg på kontoret, hentet ny fjernkontroll, dro hjem til mannen og fikk TV’en i gang igjen. Det satte han stor pris på, forteller Kruhaug.
Det samme har Jacobsen opplevd da han en nyttårsaften rykket ut til en eldre herremann som skulle få gjester over for å se på Kongens nyttårstale, men som ikke fikk det til.
– Gjennom årene har jeg fått både takknemlige telefoner og blomster fra kunder. Det varmer. Vi vet at godt og stabilt internett, gode TV-muligheter, i tillegg til en nær og lokal kontaktperson, kan utgjøre store forskjeller for borettslag.